helt OT!

Ville bara dela med mig av ett underbart & snabblagat recept som min vackra mamma bjöd mig på dagen innan midsommar. Hon hade i flera månader tjatat om en laxrätt och hur hon skulle kunna äta den varannan dag i veckan ;)
Receptet är på en sesam stekt lax med citron - och gurksallad för 4 personer.....

600 gr laxfilé (färsk)
salt & peppar
1 dl sesamfrön

Citron- och gurksallad:
1 gurka
2 dl creme fraiche
rivet skal av en citron
salt & peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Skär laxen i 4 bitar. Salta och peppra. Häll sesamfrön på en tallrik och vänd laxen däri. Stek i torr panna några minuter och ställ sedan laxen i ugnen i ca 10 minuter. Dela gurkan och ta ut kärnhuset. Skär den i 1 cm stora tärningar. Vispa Créme fraiche hårt och blanda i citronskal och gurka. Smaka av med salt och peppar. Servera den varma laxen med den kalla gurksalladen.

Receptet är taget ur boken "Våra bästa GI-recept" av Ola Lauritzson & Ulrika Davidsson, en helt underbar bok med 100 recept utan socker och snabba kolhydrater. Har även hunnit göra en köttfärspaj ur boken med sojamjöl istället för annat mjöl i pajskalet & det funkade aldeles utmärkt & var jättegott. Även 15-åringen slukade både lax & paj i ett hugg och älskade båda rätterna.







Till sist, min underbara inspirerande mamma i farten i köket under midsommarhelgen ;)


Kommentarer
Postat av: Linda

Mums de lät kalasgott, nu blev jag hungrig ;o)

2008-07-13 @ 15:05:44
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Badbomben

Mums! Vinkar till din mamma! :)

2008-07-13 @ 18:12:40
URL: http://badbomben.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej gumman...titta där är vår underbara mamma ;)...håller precis på och gör köttfärspajen hihi puss

2008-07-13 @ 18:24:10
Postat av: inthemake

Linda, det var supergott...;)



Badbomben: jag ska hälsa henne hihihih



Syrran: Vist är hon fin ;) Pajen va kanongod...

2008-07-13 @ 19:44:06
URL: http://inthemake.blogg.se/
Postat av: Anonym

Pajen är älskad hemma hohoho...den nya favvisrätten..:)

2008-07-14 @ 10:08:17
Postat av: inthemake

Kanon...å det blrv så mycket ;)

2008-07-14 @ 10:20:14
URL: http://inthemake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0