Matnyttig info!

Har ni någon gång funderat på varför en ny produkt får i stort sett samma namn som en äldre? Samt samma utförande vad det gäller kartonage. Jag fick en förklaring på detta när jag var på nyhetskväll för ett par månader sedan & tänkte dela med mig :)

Exempel på detta fenomen är t.ex. DKNY be Delicious, DKNY Red Delicious & DKNY Delicious Night eller varför inte nyheten jag presenterade igår Lacoste Touch of Pink, Lacoste Dream of Pink & Lacoste Love of Pink.

För att göra en lång historia kort, så handlar det givetvis om pengar. Att söka patent på ett produktnamn är väldigt kostsamt & att ta fram en ny förpackning eller flaska kostar också extremt mycket pengar. Därför väljer tillverkarna att återanvända namn & form, för att så slippa utgifterna.


Kommentarer
Postat av: Mia

Ja det låter ju vettigt...

Men det känns som en liten miss är att ibland blir namnen så lika att man knappt kan skilja på dem, särskilt om flaskorna påminner för mycket om varandra. För DKNY funkar det men med Lacoste blandar jag bara ihop dem och kan definitivt inte hålla reda på vilken som är nyast eller luktar godast.. ( Kanske för att alla är rosa och dessutom heter ngt med rosa).. Lite föör likt kanske...

2008-12-03 @ 16:19:31
Postat av: badis

Ah, now i see said the blind man!

2008-12-03 @ 16:46:58
URL: http://badbomben.blogspot.com
Postat av: CrazyNails

Aha där fick man veta nått, fast hade jag varit dom hade jag gjort precis lika dant.

2008-12-03 @ 20:57:47
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: inthemake



Mia Jag håller med dig, kan ibland vara lite trixigt att hitta rätt i en djungel av liknande namn & flaskor...men jag ahr samtidigt förståelse för att dom gör som dom gör ;)



Badis hahaa...jaaa så knepigt ;)



CrazyNails Precis min tanke ;)

2008-12-04 @ 08:11:33
URL: http://inthemake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0