David & Goliat!

De flesta av oss vet väl historien om David & Goliat, den handlar i korta drag om lille David som med sin slunga besegrade den väldige Goliat. Berättelsen kan ju tolkas på många sätt, men idag vill jag använda den i en liknelse av småföretagarnas kamp mot de stora.



Ibland känner man sig helt överkörd som småföretagare, att man kallas småföretagare har ju absolut inget med omsättningen att göra, utan det finns så mycket annat som spelar in, som t.ex. börsnotering, antal anställda, på hur många platser företaget finns representerat osv.

För ett tag sedan berättade jag om den roliga nyheten att Grand Parfymeri hade fått tillfället att som första butik i Sverige sälja Smashbox över disk. Vilket jag är otroligt exalterad över fortfarande, men nu visar det sig att Grand kommer inte att vara först! För Grand som lade sin beställning på Smashbox tillsammans med beställningar på Younblood & Ole Henriksen till sin leverantör, fick Youngblood & OH efter knappa 2 veckor levererat & undrade givetvis vart Smashbox-produkterna tagit vägen. Produkterna har fortfarande inte anlänt till Grand, men om man idag går förbi det icke-än-öppnade Åhlénsvaruhuset i Göteborg, så kan man där se ett gigantiskt golvställ med Smashbox. Hur gick detta till kan man ju då undra? Det finns ju givetvis 2 sidor till alla problem, men min egen teori är att golvstället som står på Åhlens borde stått ett par nummer längre ner på samma gata, medans leverantören såg en chans att profilera märket med en VIP-kväll & nyöppning och gjorde helt enkelt det omoraliska valet att Åhlens "behövde" produkterna.

På samma sätt som man känner sig när man går ut å käkar & bordet bredvid får maten innan man själv, för det råkar vara nån i sällskapet som varit med på tv 2 gånger. Eller som när man står i klädaffären & får hjälp av en expedit, vars kompis helt plötsligt dyker upp & expediten glömmer helt bort ens existens. Eller som känslan man fick när Julia Roberts gick in i en dyr klädbutik på Melrose i filmen Pretty Woman & helt sonika blir utkörd därifrån pga sitt utseende & klädstil.

Vad är det som gör att man blir bort-prioriterad? Eller kan man faktiskt kalla det diskriminering? Handlar inte allt om turordning längre?

I vilket fall som helst så kommer Smashbox till Grand, om än lite senare (vet inte när) än beräknat, och jag vet att David vinner i det långa loppet ;) Allt handlar om kämpar-glöd, och tro på sig själv, och det saknas definitivt inte! Och det vet nog de flesta som bor i Göteborg, att vill man shoppa beautyprodukter till ett fördelaktigare pris så är ju valet enkelt. Grand är ju billigare än både Åhlens, NK & Kicks samt har ett enormt fördelaktigt bonussystem som alla borde få ta del av.


Kommentarer
Postat av: Sublim

Nä, är det sant! Fyyyy, vad dåligt av leverantörerna isf.arg

2008-10-23 @ 13:58:28
URL: http://sublim.wordpress.com
Postat av: LipGloss Bitch

Ja, jag blir skogstokig på sånt där. Här är det ju omöjligt att vinna mot leverantören eftersom de i längden inte bryr sig om ifall kunderna köper produkterna hos er eller hos Åhléns, bara de köps.

2008-10-23 @ 16:41:04
URL: http://lipglossbitch.se
Postat av: CrazyNails

Fy sjutton så trist! Kämpa på Grand!!!!

2008-10-23 @ 17:46:36
URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Soap
Postat av: CrazyNails

Åh nej vad pinsamm jag är fel URL adress. Förlåt! rodnar

2008-10-23 @ 17:49:08
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: badis

Ni är bäst som kämpar på! Jag vill komma och besöka er tjusiga butik jag med, måste nog ta en första tripp till Gborg i nåt skede.



Kom alltid ihåg hur det gick för det sura expediterna i Pret-ty woman: Big mistake, HUGE! Älskar den scenen!

2008-10-23 @ 18:13:11
URL: http://badbomben.blogspot.com/
Postat av: Marina

Guud så trist! Jag har varit med om liknande, då jag jobbade i en liten privat klädbutik och sålde bla kläder från VeroModa. Deras egna butiker går alltid före och vi små får ta det som blir över och man får dessutom bekräftade ordrar annullerade för att grejjerna plötsligt är slut... daahhh! ¨

Kämpa på!





2008-10-23 @ 21:30:45
URL: http://www.marinamake.blogspot.com
Postat av: inthemake



Sublim Ja det är verkligen jättetråkigt beteende;)



LGB Ah men visst är det så, allt handlar bara om pengar i slutänden ;)



CrazyNails hihi...ja hejja!!



Badis Det tycker jag absoluuut att du måste..boka nu! hahaha Ja, jag älskar också den scenen.



Marina Visst är det segt, och framförallt när förteaget som hamnar i skymundan i längden är en av deras stora kassakor ;) Här handlar allt bara om namnet! You bet, vi kääämpar!

2008-10-24 @ 08:34:12
URL: http://www.inthemake.se
Postat av: Ninni

Näe, det var inte schysst! Hejja Grand!

2008-10-24 @ 09:27:53
Postat av: Sofia (nibblah)

Usch så trist! Känner verkligen att jag borde stötta mindre företag. Måste ju givetvis spana in Smashbox, men nu tror jag bestämt att jag ska vänta tills de kommer till Grand istället och inte ens tjuvkika när jag svänger förbi Åhléns. Enormt fördelaktigt bonussystem låter ju inte heller helt fel ;)



Handlar sällan smink i butik alls nuförtiden, klickfingret förstör innan jag ens kommit så långt, men det ska det bli ändring på! Vet man att det finns bra och trevlig personal på ett ställe går jag hellre dit. År av Kicksshopping sätter sina spår. Har nästan gjort mig rädd för att handla i butik :P



Kämpa på, så ska jag försöka spread the word om hur bra Grand är! (Eller åtminstone verkar vara, nu är jag verkligen jättesugen på att komma och kika :D)

2008-10-24 @ 09:46:53
Postat av: Emma P

Jag är faktiskt inte ett dugg sugen på smashbox, men det är jättedålig stil av leverantörerna. Däremot så är jag sugen på youngblood, så har jag vägarna förbi gtbg så ska jag definitivt in och spana hos er!

2008-10-24 @ 13:10:13
Postat av: inthemake



Ninni Nä det är helt uruselt faktiskt, men vi är bäst ändå hahaha



Sofia Åh vilken fin kommentar, du är givetvis hemskt välkommen & jag tycker absolut att du ska komma in. Om du vågar dig in till oss, så fråga efter Teja & hälsa från mig om jag inte är där dvs. så ska vi hjälpa dig få bort all din rädsla ;)



Emma P Du är så välkommen så, nä, alla märken suger liksom inte in en. Tur att smaken är olika ;)

2008-10-24 @ 13:25:43
URL: http://www.inthemake.se
Postat av: Linda

Fy sjutton va trist rent ut sagt. Och så fruktansvärt typiskt. Kämpa på och hoppas det blir medvind :o) Liten men tuff heter det ju :o) Småföretag vinner i längden mot de stora då de stora är så otroligt opersonliga tycker jag.

2008-10-25 @ 21:11:37
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Lithia

Åh, sånt där är så trist! Verkligen dålig stil av leverantören! Kämpa på!

2008-10-27 @ 10:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0