Thierry Mugler inspiration:)

Gårdagskvällen var jättetrevlig & väldigt inspirerande. Den började med skumpa, fingermat & mingel. Vi fick ta del av historien bakom Thierry Muglers storsäljare Angel & mannens biografi, som var allt annat än ordinär ;)

Jag kommer kortfattat dela med mig av infon från igår, jag tog så mycket noteringar att det fyllde 4 A4-papper hahaha

Mannen bakom doften har idag 60 år på nacken & började redan i tidig ålder med rätt så extravaganta utsvävningar. Som 12-åring var hans stora dröm att bli dansare, vilket han också blev, men med en längd på 1,92 meter äver havsytan när han var dryga 20 år så var han ju inte direkt graciös nog för att fortsätta sin karriär inom balett.  Efter ett så udda jobb som skyltningsansvarig 1968 i ett varuhus fick han så chansen att designa en kollektion med dam & herrkläder & tog den 1973. Det blev en given succé, men han hade inte resurserna att möta kraven från beställarna.

1988, efter många år i branchen som inflytelserik designer så ville han ta steget vidare in i doftvärlden. Han ordnade så ett möte med en av kretörerna i Clarinsgruppen som heter Vera Strubi. Thierrys dröm var att skapa en doft som påminnde honom om barndomen. Han ville ha noter av kanel, socker & känslan av att man är på ett nöjesfält, fast med en orientalisk twist. Det tog 608 försök att få fram Angeldoften, men så 1992 hade dom äntligen fått fram den rätta kombinationen.

I Angel finns nått så ovanligt som 30% patchuli, men det behövdes för att balansera alla de söta noterna. Doften består av 40% kemiska noter & 60% naturliga. Om man ska prata noter så vill Thierry Mugler inte prata om den vanliga triangeln av bas, hjärt & topnot utan att Angel har 3 fasetter. På engelska är det en celestial, delicious & voluptuos.

Celectial, den himelska = bergamott & mandarin, - en värld av renhet, rymd, himmel, frihet & Mugler-blått
Delicious, den ljuvliga = karamell & röda frukter - söta & väldoftande nöjen, barndomsminnen, jul & fruktkakor
Voluptuos, den vällustiga = vanilj, mörk choklad & patcholi - kärleksfull & sinnlig, ömhet, sensualitet, förtrollning, djärvhet & fulländad kvinnlighet



bilden ovan: Thierry Muglers franska utbildningsansvarig, Cyril

Jag har inte så mycket nytt att berätta om märket i övrigt. Det enda som har hänt det senaste är att Angels badserie har bytts ut, i den gamla fanns endast 2 av fasetterna & i den nya finns idag alla 3, det betyder att den doftar kraftigare & är parfymerad med den riktiga doften av Angel.

Alien kommer att få en ansiktslyftning, flaskan kommer att bli aningen ljusare i sin lila ton & de kommer släppa en 90 ml Edp

Vi fick den fina chansen att se lite av den senaste accessoarkollektionen, lämnar er med bilder på den.

















Kommentarer
Postat av: CrazyNails

Tack för att du delade med dig av denna fantastiska afton!

Själv har jag dansat, närde en dröm om att bli dekoratör (skyltning) men mina betyg var för kassa för den utbildningen. Designar kläder gör jag ju dagligen. Nästa steg måste ju då vara att bli extremt lyckad parfymör??? Haha nej jag tror inte det. Jag lämnar det åt den fantastiska Mugler

2009-01-14 @ 18:07:15
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: Bompestjej<3

Hejsan=)

Jag är en av dina glada premunanter på din blogg:)

Jag har precis skrivit mitt första inlägg i min blogg om nagellack och skulle bli jätteglad om du kollade in det och svarade på frågorna som jag ställer i det:)

Ha det super!<33 Kram

Ps. Jag har inte så mkt tid för att jag ska plugga så tyvärr är jag opersonlig och lite otrevlig och kopierar detta och skickar till mina andra favoritbloggar istället för att skriva varsitt till er:( skäms förlåt för det!(K) Ds.

2009-01-14 @ 18:30:50
URL: http://bompestjej.blogg.se/
Postat av: Ninni

Åh, vilka kul grejor du får gå på. Skulle älska att jobba extra på Grand... en vacker dag kanske när barnen är större som sagt. Drömma går ju...

2009-01-14 @ 19:21:31
Postat av: Heidi

SV: Kan inte önska mig en bättre man =)



Vilken härlig kväll du verkar ha haft.

2009-01-14 @ 19:48:35
URL: http://mizzpink.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack själv! Och jag ser också framemot lördagen SÅÅÅÅÅ MYCKET! Vi ska ha det så himla kul! Kram Teja

2009-01-14 @ 21:03:47
Postat av: Johanna

Åh, vill också vara med om något liknande! Får väl försöka få tag på ett jobb på ett parfymeri ;)

2009-01-14 @ 22:38:36
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: CC

Åh vad godis med alla Mugler grejer :D Fick ni några prover? Alien är ju bara bäst, en så unik parfym

2009-01-15 @ 12:45:33
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Postat av: inthemake



CrazyNails Det var så lite så ;) Ja jag kan tänka mig att det varit en dröm för din del. Men du har ju ett jätteroligt jobb nu med ;)



Bompestjej<3 Hej där ;)Kul att höra, ska absolut gå in å kika hos dig ;)kram tbx



Ninni Jo jag har förståt att du gärna skulle kränga lite beauty hos oss ;)) Nämen, det är ju verkligen en dröm som är genomförbar :))



Heidi Den var kanon!



Teja Eller hur, partyhatt & paraplydrink :)) kramis



Johanna Det är alltid kul med inspiration :)



CC Ja jättefina grejer va det, jag fick lyxprover på Angelprodukter. Handkräm, bodycreme, bodylotion, duschkräm & en liten doft ;)

2009-01-15 @ 13:16:20
URL: http://inthemake.se
Postat av: inkyblot

åh, sweet att få gå på ett sånt här jippo! TM är min husgud, jag har kört med Angel hela mitt "vuxna" liv, sen jag bytte från body shops White Musk som jag associerar väldigt starkt med tonåren. (nu har min lillasyster den istället). :) lucky you!

2009-01-16 @ 10:10:05
Postat av: inthemake



Inkyblot Ja det var riktigt kul ;)

2009-01-19 @ 08:12:18
URL: http://inthemake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0